Jaka brama?

Decyzja o wyborze bramy garażowej powinna być dobrze przemyślana. Pod uwagę należy brać zarówno parametry techniczne, w tym konstrukcję, sposób otwierania, zabezpieczenia, jak i walory estetyczne. Garaż, bez względu na swoje usytuowanie, jest bowiem ważnym elementem architektury domu. Brama do garażu powinna zatem harmonizować z architekturą budynku i jego otoczeniem.

Kupując bramę, warto skorzystać z oferty renomowanej firmy, która zapewni nie tylko fachową pomoc przy jej wyborze, ale także ją zainstaluje, a w razie jakichkolwiek kłopotów będzie służyć pomocą serwisową. To jaką bramą będzie zamykany garaż, w dużej mierze zależy od jego usytuowania, długości oraz długości podjazdu.

Producenci oferują bramy garażowe dostosowane do różnego rodzaju budynków zarówno nowych, jak i modernizowanych. Przy projektowaniu wjazdu do garażu nie trzeba dbać, by miał standardowe wymiary. W renomowanych firmach można zamówić bramę o dowolnych, nietypowych wymiarach i różnym sposobie otwierania.

BRAMY UCHYLNE

Bardzo popularny rodzaj zamknięcia garażu. Brama uchylna, zwana też płytową, montowana jest w ościeżnicy z profili stalowych mocowanej do ścian garażu. Rama jest dodatkowo usztywniona poziomymi płaskownikami i wypełniona blachą stalową. Producenci oferują duży wybór kolorów i wzorów, np. kasetony, jodełka. Wypełnieniem ramy może być także drewno, np. świerk kanadyjski, sekwoja, sosna kanadyjska. Jeśli komuś nie odpowiadają gotowe wzory – może samodzielnie zaprojektować rodzaj poszycia. Brama uchylna, choć sprawia wrażenie masywnej, jest łatwa i bezpieczna w obsłudze. Ciężar bramy równoważą sprężyny, a precyzyjne prowadzenie w szynach i kilkupunktowe zawieszenie skrzydła zapewniają lekkie i ciche poruszanie. Po otwarciu skrzydło utrzymuje się w bezpiecznej, nieruchomej pozycji. Niektóre bramy mają dwie dodatkowe prowadnice, umieszczone na suficie garażu. Standardowym zamknięciem jest centralnie umieszczony zamek, współpracujący z systemem ryglowania. Brama może mieć napęd z systemem zdalnego sterowania, dzięki czemu można wjeżdżać do garażu bez potrzeby wysiadania z auta.

Tego rodzaju bramy mogą mieć wmontowane świetliki, co zapewnia doświetlenie wnętrza garażu światłem dziennym. Świetliki nie zmniejszają bezpieczeństwa, ponieważ wykonywane są z akrylu lub poliwęglanu – materiałów odpornych na uderzenia. Mogą mieć także drzwi serwisowe w skrzydle bramy, które zapewniają dostęp do garażu bez potrzeby otwierania całej bramy.

Trzeba pamiętać, że brama uchylna przy otwieraniu wysuwa się na zewnątrz garażu. Aby swobodnie ją otworzyć, trzeba zatrzymać się 1-2 m przed wjazdem. Dlatego też ten rodzaj bram nie jest polecany w przypadku wjazdu bezpośrednio z ulicy, krótkiego podjazdu czy garażu umieszczonego poniżej poziomu gruntu.

BRAMY SEGMENTOWE

Brama składa się z pojedynczych segmentów o konstrukcji dwuściennej połączonych zawiasami. W zależności od tego, jak chowa się w garażu, brama może być górna lub boczna. Brama górna ma poziomo ułożone segmenty, które podczas otwierania są wciągane pod sufit. Szyny umieszczone po obu stronach ramy zapewniają płynny i cichy ruch.

Brama boczna złożona jest z elementów ułożonych pionowo, które podczas otwierania przesuwają się wewnątrz garażu na jedną lub dwie ściany. Nadają się do garaży małych, o nietypowych otworach (np. łukowych). Trzeba jednak pamiętać, by pozostawić nieco wolnej przestrzeni przy ścianie, na którą brama się otwiera. Konstrukcja takiej bramy pozwala na zamknięcie wjazdu szerokości do 12 metrów.

Segmenty bram wykonane są zazwyczaj z blachy stalowej ocynkowanej i wypełnione pianką poliuretanową zapewniającą dobrą izolację akustyczną i termiczną. Dostępne są w wielu kolorach i wzorach (poszczególne segmenty mogą być gładkie lub profilowane). Tego rodzaju bramy mogą mieć wbudowane świetliki i kratki wentylacyjne (w dolnym segmencie). W wersji ekskluzywnej segmenty bramy mogą być wykonane z litego drewna sosnowego lub świerkowego.

Bramy górne wyposażone są w standardowy system zabezpieczenia przed zgnieceniem palców między krawędziami (od wewnątrz i z zewnątrz).

Zarówno bramy górne, jak i boczne wyposażone są w zamki ryglowe z wkładką bębenkową.

Można je wyposażyć w napęd elektryczny.

BRAMY ROLETOWE

Bramy roletowe, zwane też żaluzjowymi, są w zasadzie bardzo masywnymi roletami złożonymi z poziomych aluminiowych lub stalowych profili dwuściennych, wypełnionych pianką poliuretanową. Profile łączone są pełnymi lub perforowanymi zaczepami. Bramy te mogą być gładkie lub wytłaczane w rozmaite wzory.

Brama zwijana jest na specjalny wał mocowany pod sufitem garażu lub w kasecie na zewnątrz. Ten rodzaj bram montowany jest albo na zewnątrz (przed otworem), albo wewnątrz (za otworem). Bramy te standardowo wyposażone są w napęd elektryczny. W razie awarii napędu lub przerwy w dostawie prądu bramę można otworzyć specjalną korbą.

Tego rodzaju bramy polecane są zwłaszcza do garaży niewielkich i o krótkim podjeździe.

Można je stosować do otworów garażowych o różnych kształtach i wymiarach.

WARTO WIEDZIEĆ

Brama garażowa musi spełniać wymogi zawarte w normie europejskiej EN 13241-1, obowiązującej na naszym rynku od 1 maja 2005 r. Wymagania techniczne określone w tej normie dotyczą m.in.: odporności na napór wiatru, stosowania substancji bezpiecznych dla zdrowia, ochrony przed wypadaniem skrzydeł bram otwierających się pionowo, zabezpieczeń przed blokowaniem bram otwieranych poziomo, ochorny przed porażeniem prądem, zabezpieczeń przed przypadkowym zatrzaśnięciem. Jeśli brama garażowa spełnia wymagania tej normy, producent ma obowiązek umieścić na swoich wyrobach symbol CE.

BRAMY ROZWIERALNE

Bramy rozwieralne otwierają się i zamykają podobnie jak drzwi dwuskrzydłowe. Skrzydło składa się z ramy stalowej wypełnionej płycinami lub listwami drewnianymi albo profilowaną blachą stalową ocynkowaną lub powlekaną. Skrzydło może być pełne albo częściowo przeszklone. Dla zwiększenia izolacyjności stosuje się wypełnienie skrzydeł wełną mineralną lub styropianem. Jedno skrzydło bramy ma zwykle zamek z klamką, drugie rygiel góra-dół.

Niegdyś był to bardzo popularny sposób zamykania garażu, dziś już stosowany coraz rzadziej. Bramy tego typu wymagają bowiem posesji z szerokim podjazdem, są łatwiejsze do sforsowania przez złodziei i niewygodne w eksploatacji.

AUTOMATYKA DO BRAM

Nowoczesne bramy, dzięki precyzyjnym prowadnicom, rolkom i specjalnym sprężynom, które równoważą ciężar skrzydła, dość łatwo można otwierać ręcznie. Z zewnątrz bramę zamyka się kluczem, a od środka przekręca pokrętło zamka. O wiele wygodniejsze jest jednak manewrowanie bramą z napędem napędem elektrycznym. W taki napęd można wyposażyć praktycznie każdą bramę. Ważne, by garaż miał odpowiednią głębokość, umożliwiającą zamocowanie napędu. Istotne jest także nadproże wysokości 30–35 cm, by można było umocować głowicę napędu.

Najczęściej bramy wyposaża się w urządzenie sterujące napędem łańcuchowym lub poruszającym się po szynie z listwą zębatą, zasilane bezpiecznym napięciem 24 V.

Napędy mają funkcję delikatnego startu i domykania bramy. W sytuacji, gdy zabraknie prądu w prosty sposób można odblokować napęd i uruchomić bramę ręcznie za pomocą linki zamontowanej wewnątrz garażu.

Do sterowania napędem służą sterowniki na klucz, ale wygodniejszym rozwiązaniem są piloty na fale radiowe.

Zdalne uruchamianie – drogą radiową – pozwala na otwarcie bramy bez potrzeby wysiadania z auta. Sygnał z pilota przejmuje odbiornik w garażu. Jeśli do odbiornika podłączy się antenę umocowaną na zewnątrz garażu – wówczas zasięg pilota można zwiększyć nawet do 400 metrów.

Producenci oferują bardzo rozbudowane systemy sterowania i programowania, które nie tylko otworzą bramę garażową, ale też wjazdową, a nawet włączą oświetlenie na całej posesji.

Programator napędu pozwala ustawić położenia krańcowe bramy oraz układ zatrzymujący ją w razie napotkania jakiejś przeszkody (tzw. moduł przeciwzgnieceniowy).

Dobrym zabezpieczeniem przed otwarciem bramy przez osoby nieuprawnione są sterowniki kodowe. Jeszcze wygodniejszym rozwiązaniem jest specjalna fotokomórka, która automatycznie zatrzymuje bramę, jeśli ktoś lub coś znajdzie się w strefie zagrożenia.

Źródło: ekspertbudowlany.pl

Kontakt

TanieRemontowanie.pl

info@tanieremontowanie.pl

O nas

Serwis TanieRemontowanie.pl to katalog wszelkiego typu firm, które działają w branży Remontowo-Budowlanej. Przy pomocy naszej wyszukiwarki w szybki i łatwy sposób znajdziesz firmę ze swojego regionu lub miasta, która w profesjonalny sposób pomoże Ci w remoncie mieszkania, czy też budowie wymarzonego domu. Zapraszamy również do skorzystania z systemu Giełdy Zleceń, dzięki któremu jednym kliknięciem prześlesz wiadomość do wielu firm z twojego regionu jednocześnie. Najlepsze firmy budowlane i remontowe w kraju. Zapraszamy !

projekt i realizacja: www.amill.pl tworzenie stron www